Kan man bruge AI i den kreative udvikling? Det korte svar er ja.
1.
Ja, AI er kommet for at blive
Det lidt længere svar er: ”så længe det giver mening for kommunikationen og brandet.”
Der, hvor generativ AI er lige nu i det kreative landskab, er utrolig spændende. Alle vil bruge det, men få ved til hvad og hvordan. Men at det er kommet for at blive – det tør vi godt love.
Nogle vil mene, at det maksimalt kan bruges i en idefase og andre, at AI kan producere 100% færdige annoncer til publicering.
2.
Erfaring viser vejen til bedre brand-udførsel
Hos XO er vi sammen med vores kunder ret langt i vores erfaring med at bruge AI til brand eksekvering.
Lige så fedt og sjovt AI er i sin utæmmede version – lige så ”farligt” for brandet mener vi det kan blive. Man er som virksomhed nødsaget til at forholde sig til, om de generede materialer ender med at være ét med brandet både visuelt og i udtrykket.
3.
Brugt med omtanke – vær tro mod brandet
Selvom man ret nemt kan få sit logo trukket over New Yorks skyline af et firspand enhjørninger, er det jo ikke sikkert, det er en god ide. Også selvom data viser, at det får virkelig mange klik!
Men brugt med omtanke og assisteret af den grundlæggende kreativitet og erfaring, kan man som regel skabe både originalt og flot indhold ”on brand”. Både som advokatbureau og spøg-og-skæmt butik!
4.
Assisted Creative AI: Når menneske og maskine samarbejder
Vi kalder det ”Assisted Creative AI” og starter altid med et ”why”, før en promt kan begynde. Ingen AI er bedre end den promt, den får! Næsten alle kreative resultater fra en AI skal efterbearbejdes, grades, justeres og croppes. Der skal laves tekster, logoer m.m. Måske er resultatet kun en lille del af et kreativ – måske er det hele key-arts.
På denne måde sørger man for kontinuerligt at være “on brand”, at have genkendelighed og udkomme som kunderne forventer det.