Online og SoMe

Effektive online bannere kræver en skarp sans for kommunikation, design, flow og dertil en række tekniske færdigheder

Online bannere & SoMe-marketing

Online bannere og SoMe-marketing er de reklamer, vi møder på internettet – f.eks. på nyhedssites eller sociale medier.

Onlinereklamer er ofte rimelig små formater, der får flygtig opmærksomhed og er underlagt særlige begrænsninger angående fil-størrelse og afspilningstid. At lave gode onlinereklamer kræver derfor en skarp sans for kommunikation, design, flow og dertil en række tekniske færdigheder.

HTML5 bannere

Der findes mange forskellige typer onlinereklamer. De mest almindelige er nok HTML5 banners, som også kaldes displaybanners.

HTML5 banners er dynamiske, levende annoncer med animerede elementer og mulighed for interaktivitet. De består af grafik, billeder og kode (HTML, javascript og CSS).

Videobannere (Rich Media)

Video tilfører et stærkt blikfang til bannerannoncer. Et videobanner er et HTML5 banner, der loader og afspiller video.

Når vi producerer jeres videobannere, kan vi tilpasse videoer, som I allerede har fra fx tv-reklamer eller social media. Vi kan også selv producere video til jeres bannere.

Takeovers

’Takeovers’ eller ’ejerskaber’ er formater som indrammer eller ’overtager’ et website. Det består ofte af flere elementer – fx en kombination af wallpaper (baggrundsbillede) og HTML5 bannere. Det kan også være flere HTML5 bannere, der spiller sammen for at skabe en helhed.

Adnami

Er en udbyder af kreativ marketing teknologi, som muliggør eksekvering af særlige formater (fx takeovers) på tværs af en række medie- og nyhedssites.

Responsive bannere

Responsive bannere er HTML5 banners, der kan skaleres, så de udfylder et område, der ikke har faste dimensioner. Fx kan bredden på mange websites variere afhængigt af skærmstørrelse.

Social Media

Vi laver ofte formater til Social Media som fx Facebook og Instagram. På Social Media bruges enten:

1) billedannoncer eller boostede posts, der består af en kombination af et billede med ledsagende tekst (typisk overskrift, brødtekst og link).

2) video-annoncer – fx i form af Instagram Stories eller videoposts.

Statiske bannere – jpg, png og gif

Gif er et billedformat,  der indeholder en sekvens af billeder (video eller animation). Det bliver ofte brugt til memes, men til reklamer bliver det hurtigt for tungt i forhold til de begrænsninger, som pålægges annoncører. Der er dog stadig medier, der bruger gif-formatet.

Jpg eller jpeg er et statisk billedformat, som stadig bruges en del, da det er særligt velegnet til at komprimere især fotos, så de stadig ser godt ud. Jpeg formatet bruges også til statiske fallbacks, som ofte er påkrævet, når man leverer HTML5 -banners.

Muligheder og begrænsninger

Vi producerer og leverer onlinebannere til alle medier og specifikationer. Vi har erfaring med mange adservers, herunder Adform, Google Display Network (GDN), Doubleclick (nu Google Ad Manager) og Sizmek. Vi samabejder bl.a. med Bannersnack, Zuuvi og Adnami.

Det er ikke altid, at de specifikationer vi får udleveret indeholder al den information, der er nødvendig for, at vi kan udnytte placeringerne optimalt, men vi er gode til at samarbejde med medier og mediebureauer og derved få det maksimale ud af hver enkelt placering.

Vi kan også lave bannere til jeres egen hosting eller hoste dem på vores CDN løsning og leverer 3. parts tags til medierne. Hvis kreativerne ligger hos os, kan vi hurtig og nemt lave ændringer – til en omkostning, der ligger under markedsprisen.

Vi leverer alle former for grafik til jeres egne templates og systemer, herunder MS Office, Templafly, Paperfly eller DAM løsninger som Digizuite og Sitecore.